Nie bierz odpowiedzialności za innych.

Wysłany dnia 3 września 2021 przez kontakt
Nie bierz odpowiedzialności za innych.

Zdarza się, że czujemy się zmęczonymi władcami, którzy panują nad innymi. Odnosimy poczucie sprawczości, a za naszymi wyborami ważą się losy ludzi. Bardzo możliwe, że czujemy się ważni, wielcy, mądrzy, ale przede wszystkim czujemy… wielką odpowiedzialność za życie drugiej osoby. Zapewne zapytasz o przykłady. A więc kiedy Twoja najbliższa przyjaciółka zwierza Ci się ze swojego problemu, nagle odczuwasz wewnętrzną potrzebę naprawienia jej sytuacji - za wszelką cenę. Uczucie towarzyszącego jej smutku od razu przechodzi na Ciebie, co mocno zaburza Twoje samopoczucie.

 

Innym przykładem jest troskliwa matka, która odczuwa ból, gdy jej ukochany syn po wyborze studiów stwierdza, że to jednak nie to. Bierze całą odpowiedzialność na siebie, gnębiąc się myślami, że mogła wcześniej go przekonać, by jednak poszedł na medycynę. Czuje, że przegrała, mimo, że w rzeczywistości kompletnie nie brała udziału w wyborze syna. Jeżeli zdarza Ci się odczuwać skutki emocjonalne podjęcia niewłaściwej decyzji przez drugą osobę, towarzyszy Ci chęć naprawy całego świata - bardzo możliwe, że bierzesz odpowiedzialność za innych, co powoduje, że masz na barkach o wiele więcej niż powinnaś. 

 

Jak rozpoznać, że bierzemy na barki zbyt dużo? Często myślimy, że to co robimy jest naszym obowiązkiem, od którego nie powinniśmy uciekać. Odnosimy wrażenie, że naszą rolą jest pomoc wszystkim dookoła. To ważne zadanie jest dla nas priorytetem, dlatego tak trudno jest zauważyć, że spada na nas odpowiedzialność za cały świat. Osoba biorąca odpowiedzialność uważa, że bez niej wszystko się zawali, dlatego pomaga nawet jeśli nikt o to nie prosi. Jednocześnie ciągle odczuwają zagrożenie, że nie podołają tak dużej ilości zadań, przez co potrafią być wykończone. 

 

Takie odczucia mają położenie zazwyczaj w dzieciństwie, kiedy to wmawiano nam, że jesteśmy odpowiedzialni za wszystkie negatywne wydarzenia, samopoczucie naszych rodziców i bliskich. Każdy błąd naszego młodszego rodzeństwa jest tłumaczony naszą winą, przez co odpowiedzialność za tego typu wydarzenia ciągle wzrasta. Dorośli oczekują od nas poczucia odpowiedzialności znacznie większego, nieadekwatnego do naszego wieku. W takiej sytuacji rodzice często nie radzą sobie w roli opiekuna i założyciela rodziny przez co wykonywanie wszelkich zadań i obowiązków spada na dziecko. Taki model działania, nastawiony na wspieranie innych i ich potrzeby zostaje przeniesiony do dorosłości. W taki sposób powstaje odpowiedzialność za wszystko co nas otacza. 

 

Nie da się być idealnym w każdym momencie, dlatego branie odpowiedzialności w końcu kończy się klęską. W takiej sytuacji odczuwamy zmniejszone poczucie własnej wartości, bycie niewystarczającym, niegodnym czegoś lepszego, zadbania o siebie. Te autodestrukcyjne myślenie jest niebezpieczne i może prowadzić do zaburzeń psychicznych. 

 

Z tego powodu należy uświadomić sobie jak odpowiedzialność za innych wpływa na nas samych, jak zapominamy o sobie i naszym życiu zawodowym, społecznym. 

W jaki sposób można od tego uciec? 

 

  1. Dawaj wędkę - nie rybę. Codziennie przypominaj sobie, że nie odpowiadasz za cudze życie, więc jeśli ktoś nie przyjmie Twoich rad, pomysłów i nic nie zrobi to nie jest Twój problem. Chciałeś pomóc, ale to nie Twoja wina, że się nie udało.

  2. Bądź egoistą, odmawiaj jeśli czujesz, że ktoś chce wykorzystać Twoją dobroć. 

  3. Rób częściej coś dobrego dla samego siebie, innego niż zazwyczaj. Poświęć czas na relaks i odpoczynek tylko dla siebie. Postaraj się wynagrodzić za to, co dotychczas robiłeś. 

  4. Zrozum, że każdy popełnia błędy, a niewiedza jest rzeczą naturalną. Naucz się odpowiadać “nie rozumiem”, “nie znam”, “nie wiem”. Nie wrzucaj sobie za to, że czegoś nie wiesz - zawsze możesz się dowiedzieć, jeśli będziesz tego chcieć.

  5. Codziennie zaczynaj od swojego “ja”. Próbuj ze sobą rozmawiać, poznawać siebie jak nowego znajomego - odkryjesz co lubisz robić, co chciałbyś osiągnąć. Skupisz się na sobie. 

  6. Niech Twoje myśli prowadzą do wspierania siebie, podnoszenia na duchu. Kiedy masz w głowie “Klaudia jest cudowną osobą”, zastanów się co dobrego możesz powiedzieć o sobie. 

  7. Próbuj stawiać na pierwszym miejscu swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, dopiero później pomagaj innym. 

 

Poszczególne wprowadzanie zmian może dużo zdziałać w Twoim życiu. Na początku jednak musisz zacząć od zrozumienia, że niesiesz za wiele i dłużej już nie dasz rady. Warto przypomnieć sobie sytuacje w dzieciństwie, kiedy brałaś odpowiedzialność za swoich rodziców, czy rodzeństwo. Znajomość istoty skąd się to wzięło pozwoli oczyścić Cię z negatywnego zachowania, jakim jest branie na siebie zbyt dużej odpowiedzialności i poprowadzi Cię do wspierania, kochania samego siebie. 

5% zniżki na produkty IB PUBLISHING

Odbierz zniżkę na nasze produkty i otrzymaj ich próbki.

user
email
beaware.com.pl przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklamy, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie. View more
Akceptuj
0
Twój koszyk
  • No products in the cart.