Kim jest osoba HSP?

Wysłany dnia 24 sierpnia 2021 przez kontakt
Kim jest osoba HSP?

Osoba wysoce wrażliwa (Highly Sensitive Person) uznawana jest za jednostkę, która posiada zwiększoną lub głębszą wrażliwość centralnego układu nerwowego na bodźce fizyczne, emocjonalne, a także społeczne. Taka osoba cechuje się zwiększoną czułością na bodźce sensoryczne. Świat otaczający ma duży wpływ na odczucia osoby wysoko wrażliwej, a wszystkie towarzyszące jej emocje są przeżywane bardziej intensywnie. 

 

Osoby o wysokiej wrażliwości cechują się mniejszą odpornością na stres. W obliczu trudnych sytuacji będą trudniej radziły sobie ze stresem, a w sytuacjach dla innych dość neutralnych, osoby HSP mogą odczuwać niepokój. Co więcej, podczas stresu społecznego takie osoby mogą odczuwać napięcie lub wrogość tam, gdzie inni nie dostrzegają żadnych emocji. Takie zwiększone odczuwanie emocji może być zarówno błogosławieństwem, jak i przekleństwem. 

 

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób osoba wysoko wrażliwa będzie sobie radziła ze zwiększonym odbieraniem bodźców. Osoby będące wysoko wrażliwymi, które nauczą się tłumić swoje emocje, mogą odczuwać dużą frustrację i niezrozumienie przez otoczenie. Z tego powodu ważne jest, aby dowiedzieć się o swojej wrażliwości jak najwięcej i poprzez świadome wybory nauczyć się z nią żyć. 

 

Jeżeli jesteś osobą, która w sposób szczególny odczuwa zapachy, które nie są wyczuwalne przez większość, a najcichsze dźwięki sprawiają, że jesteś zdenerwowany to bardzo możliwe, że zaliczasz się do osób wysoko wrażliwych. Dźwięki, zapachy, a nawet kolory mogą w dużym stopniu wpływać na samopoczucie osoby HSP. Zbyt intensywny zapach osoby ukochanej podczas intymnej sytuacji może całkowicie wytrącić ją z równowagi, tak samo jak specyficzny ton głosu, czy źle dobrany kolor koszuli do reszty odzieży. Wysoki zmysł węchu, zapachu, słuchu, wzroku wpływa na poczucie estetyki, a w konsekwencji na emocje osoby wrażliwej. 

 

To, czy jesteś osobą wysoko wrażliwą, czy nie, jest uwarunkowane przede wszystkim genetycznie. Nie stałaś się taka w związku z doświadczeniami. Jednak to w jaki sposób radziłaś sobie z wrażliwością w ciągu życia, może mieć wpływ na jakie bodźce jesteś najbardziej podatna. Im częstsze przestymulowanie, tym możesz czuć większe przeciążenie i brak umiejętności radzenia sobie w takich sytuacjach. Możesz spróbować wrócić do wspomnień z dzieciństwa i zastanowić się czy Twoje zachowania były nacechowane dużą wrażliwością, czy też nie. Ponieważ osoby wysoko wrażliwe inaczej odbierają bodźce ze środowiska, są bardziej empatyczne i wnikliwe. Jednak ta cecha może również przysporzyć im stresu i przytłoczenia życiem. 

 

Jeśli zaczęłaś się zastanawiać, czy jesteś osobą wysoko wrażliwą (HSP), ale jeszcze nie jesteś w stanie konkretnie tego stwierdzić, zachęcam Cię abyś czytała dalej. Przedstawię Ci kilka z wyjątkowych cech, które pomogą Ci potwierdzić lub zanegować bycie taką osobą. 

 

1. Głębsze przetwarzanie informacji. 

A więc zacznijmy od intensywnego przetwarzania wiadomości, które do Ciebie dotarły. W związku z większą aktywnością w pewnych rejonach mózgu, osoba wysoko wrażliwa szuka korelacji pomiędzy tym, co jest w stanie rzeczywistym, a doświadczeniami z przeszłości. Otrzymując pewną informację automatycznie zaczyna szukać analogii do wcześniejszych wydarzeń, szukając rozwiązania. Osoba może być świadoma szukania opcji przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, ale może także nie zdawać sobie sprawy jaki proces zachodzi w jej mózgu. A kiedy już zadecyduje, bardzo często nazywane jest to “intuicją”.

 

2. Przestymulowanie w środowisku stresującym. 

Osoby wysoko wrażliwe przez zwiększoną wrażliwość centralnego układu nerwowego bardzo silnie odczuwają przeciążenie i zmęczenie. Ich odporność na stres jest bardzo niska, przez co nawet wydawać by się mogło “błahe” sytuacje spowodowałyby nieprzyjemną reakcję. Kiedy osoba HSP jest wystawiona na działanie zbyt wielu bodźców (społecznych, zawodowych) może to spowodować silne uczucie przytłaczającego zmęczenia. Takimi sytuacjami, które wiążą się z ryzykiem przestymulowania może być nawet wykonywanie jakichś przyjemności, spotkanie ze znajomymi, podróż pociągiem czy metrem. W związku z intensywniejszym doświadczaniem bodźców, osoba HSP musi w takim momencie odpocząć w ciszy.

 

3. Empatia lub reaktywność emocjonalna. 

Jest to jedna z najczęstszych cech przypisywanych osobom wysoko wrażliwym. Badania, które zostały przeprowadzone na osobach HSP i niewrażliwych pokazały, że pierwsza grupa odczuwała silniejsze reakcje, szczególnie dotyczące pozytywnych emocji, takich jak radość, satysfakcja, zadowolenie, ciekawość. Największe pobudzenie następowało podczas oglądania zdjęć szczęśliwych bliskich osób. W przypadku smutku - u osób wysoko wrażliwych mniej aktywne były obszary mózgu, odpowiedzialne za empatię, natomiast aktywizowały się obszary, sugerujące, że należy wprowadzić działanie w celu pomocy. Umiejętność wczucia się w emocje innych, a wręcz przeżywanie tych samych emocji co osoba obok jest bardzo częsta u osób wysoko wrażliwych. A więc mowa tutaj nie tylko o byciu wrażliwym na emocje innych, ale o odbiciu lustrzanych uczuć, które towarzyszą naszemu rozmówcy.

 

Należy nadmienić, że osoby wysoko wrażliwe różnią się od siebie. Każda z nich przecież ma inne doświadczenia życiowe, inne preferencje. Z tego powodu nie można określić, że osoba HSP będzie posiadała wszystkie wyżej wymienione cechy. 

Życie, które coraz bardziej jest intensywne pod kątem stymulacji, może sprawić, że osobom wysoko wrażliwym coraz trudniej będzie funkcjonować. Dlatego należy pamiętać o unikaniu miejsc głośnych, dbać o siebie, znaleźć komfortowe miejsce na odpoczynek. Ale przede wszystkim pamiętaj, że HSP nie jest chorobą. 

5% zniżki na produkty IB PUBLISHING

Odbierz zniżkę na nasze produkty i otrzymaj ich próbki.

user
email
beaware.com.pl przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklamy, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie. View more
Akceptuj
0
Twój koszyk
  • No products in the cart.