Konsumpcjonizm jako zapełnienie wewnętrznej pustki.

Wysłany dnia 12 sierpnia 2021 przez marketing
Konsumpcjonizm jako zapełnienie wewnętrznej pustki.

Dzisiejsze czasy niosą za sobą prawdziwą wygodę, jaką jest posiadanie wszystkiego. To już nie jest świat, gdzie z rosołu robiło się pomidorową na następny dzień, z resztki skwarek ciasteczka dla dzieci, nosiło się to co było pod ręką, para nowych butów była ogromnym prezentem, a ziemniaki trzeba było wykopać. To nie czasy, gdzie z samego rana wychodziło się pograć w piłkę z kolegami, pobawić lalkami, czy wykopać ogromny dół. Gdzie nie potrzebowałeś elektronicznych gadżetów by móc się bawić, a wystarczał patyk do grzebania w ziemi. 

 

A jak jest dzisiaj?

 

Obecny świat obfituje w produkty. Na każdym kroku możesz kupić co tylko zechcesz, od artykułów spożywczych, odzieżowych, budowlanych, po elektronikę, sprzęty AGD i RTV. Możesz od tak, wychodząc na spacer,  po drodze udać się do sklepu w poszukiwaniu najnowszego modelu Iphone’a. Chodzisz wgapiony w ekran smartfona, nie dostrzegając ludzi dookoła. No bo przecież nie potrzebujesz nic więcej, telefon zapewni Ci maksymalną ilość rozrywki. Patyk do grzebania w ziemi kompletnie się nie umywa. 

 

Marketerzy zacierają ręce kiedy tylko podniesiesz głowę do góry i zobaczysz napisy “NOWOŚĆ NA RYNKU! WYPRZEDAŻ”, “MUSISZ TO MIEĆ”, “TERAZ TANIEJ O 90%!”. A gdy tylko spojrzysz znów w telefon, zauważysz te same reklamy wyświetlające się w Twoich mediach społecznościowych. Oni znają Cię jak własną kieszeń. Kieszeń przepełnioną pieniędzmi, które wydają na coraz to nowsze produkty. Wszystko po to by móc pochwalić się na Instagramie kolejnym zakupem. A Ty? Ty czujesz, że musisz mieć nową sukienkę z reklamy, dokładnie taką jak ta celebrytka. Musisz koniecznie kupić nowego laptopa, sprawdzić czy działa tak szybko, jak mówią w telewizji. I kupić jeszcze to. I tamto. I to też…

 

STOP. 

 

Czy naprawdę markowy znaczek na podeszwie Twoich nowych butów uczyni Cię osobą bardziej wartościową? Czy będziesz dzięki nim prawdziwie szczęśliwa? 

 

Powątpiewam. 

 

Tak, przez moment prawdopodobnie będziesz czuć się najlepiej na świecie, a pewność siebie wzrośnie do poziomu 100%. Jednak po chwili znów poczujesz tę zjadającą od środka pustkę, którą w obecnym świecie czuje naprawdę wiele ludzi. Pustka, która pojawiła się, ponieważ chcemy mieć i brać, ale tak mało skupiamy się na dawaniu. Pustka, której nie zapełnisz drogimi ciuchami, nowymi perfumami, sportowym samochodem czy najnowszym telefonem. 

 

Czujesz się mało wartościowy? Kupując torebkę na pewno poczujesz się bardziej pewna siebie idąc ulicą. Jesteś wyśmiewany w klasie? Najnowszy smartfon sprawi, że koledzy zaczną Cię lubić. Nie czujesz się dobrze w swoim ciele? W tej sukience każdy wygląda zjawiskowo. A nowy podkład zakrywa nawet najmniejsze niedoskonałości...

 

Marketing został tak skonstruowany, aby docierać do potencjalnych konsumentów różnymi kanałami. I pierwowzór jest naprawdę dobrym założeniem, jednak spotęgowana ilość reklam robi z naszego mózgu popcorn. Narażeni na już wystarczająco dużo bodźców zewnętrznych, nie mamy siły walczyć z bombą marketingową, która chce wybuchnąć nam prosto w oczy. A wtedy wpadamy w pułapkę konsumpcjonizmu, starając się wpisać w ideały, popularne kanony piękna, trendy i modowe ‘must-have’. 

 

Pogoń za rzeczami sprawia, że przestajemy mieć kontakt z samymi sobą. Doprowadzamy do mechanicznego działania, które skupia się na kupowaniu nowych produktów. Nie dostrzegamy pułapki, w jaką wpadliśmy. A nasze relacje? Zostały kompletnie odepchnięte na bok, ponieważ zastąpiło je czatowanie w mediach społecznościowych. 

 

Dopiero uzmysłowienie sobie sideł konsumpcjonizmu sprawia, że otwieramy szeroko oczy. Jedynie w taki sposób możemy powiedzieć NIE zakupom, które mają sztucznie wypełnić naszą pustkę. Tylko wtedy będziemy mogli skupić się na tym, by dotrzeć do siebie, próbując wypełnić pustkę miłością, wsparciem, samoakceptacją i relacjami z innymi ludźmi. 

5% zniżki na produkty IB PUBLISHING

Odbierz zniżkę na nasze produkty i otrzymaj ich próbki.

user
email
beaware.com.pl przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklamy, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie. View more
Akceptuj
0
Twój koszyk
  • No products in the cart.